Aandacht..

donald blog

De laatste dagen is er in de media veel te doen geweest over de snel groeiende krapte op de arbeidsmarkt. Waar in 2015 nog slechts een kwart van de bedrijven moeite had om de juiste medewerkers te vinden is dat nu al meer dan helft. De verwachting voor het komend jaar is dat dit percentage kan oplopen naar 75 procent. Daarbij blijven deze problemen niet langer beperkt tot de sectoren techniek en ICT, maar geldt nu min of meer hetzelfde voor de gezondheidszorg, het onderwijs, de handel en voor de industrie.

In deze krappe markt zijn de werknemers aan zet en proberen werkgevers zich te profileren met secundaire arbeidsvoorwaarden en zaken als sfeer, cultuur, toonaangevende producten en spraakmakende opdrachten. Een veel gehoorde analyse is dat werkgevers zich hebben laten verrassen door de snelheid waarmee de arbeidsmarkt zich herstelt en nu moeten sprinten om de boot niet te missen. Dat klinkt mij grappig in de oren omdat ik Laszlo Bock, de voormalige HR-baas van Google, onlangs in een interview juist hoorde zeggen dat we personeelsbeleid zouden moeten benaderen als een marathon.

Bock stelde dat het uiteraard belangrijk is om te anticiperen en bijtijds te investeren in imago, cultuur en retentiemanagement. Maar eigenlijk draait succesvol werven-, vasthouden- en doorontwikkelen van medewerkers volgens hem alleen maar om ‘aandacht’. Omdat er aandacht voor nodig is om doorlopend aan te kunnen sluiten bij wat een medewerker nodig heeft om vrijheid, invloed en perspectief te ervaren.

En dat is cruciaal omdat medewerkers van hun werkgever niets minder verwachten dan betrokkenheid bij wie ze zijn, bij wat ze doen en bij wat ze willen bereiken, alvorens ze hun beste beentje voor gaan zetten.



Vond u dit interessant? Deel het met anderen!