beter samenwerken en feedback

Feedback

Donald van der Goes Beter Samenwerken, blog, Samenwerking, Team, Teambuilding, Teamcoaching, Teamontwikkeling, Teamtraining

Beter Samenwerken en Feedback

Op linkedIn las ik deze week een artikel over feedback. Het was in mijn ogen wel interessant tegen de achtergrond van doelgerichtheid in aansturing van medewerkers en teams.

De strekking van het artikel was dat feedback vaak niet werkt. Daarvoor waren volgens de schrijver drie oorzaken aan te wijzen. Grofweg kwam het neer op perceptie, emotie en authenticiteit. Qua perceptie draaide het om ‘zien wat we denken te zien’. Onze feedback zegt dus meer over onszelf dan over de ander. Door emotie over de feedback blijft de inhoud bij de ontvanger meestal niet hangen. En vervolgens zou die inhoud vaak ook nog eens discutabel kunnen zijn. Wat we van de ander verlangen hoeft tenslotte nog geen garantie te zijn voor succes. Want wat voor de een wel werkt, kan voor de ander misschien helemaal niet te werken.

Positieve feedback werkt wel

Voor mij zat de kern echter in de staart van het artikel. Waar feedback geven op wat iemand niet goed doet weinig oplevert blijkt feedback geven op wat iemand wel goed doet namelijk des te effectiever. Het bespreken van successen bevordert het verder ontwikkelen van vaardigheden die aan de basis lagen van het succes. En het kopiëren en benutten van die vaardigheden in andere contexten. Om dat te bereiken is het dus nodig om de aandacht te kunnen richten op wat medewerkers wel goed doen. En dat staat dwars op de menselijke natuur en op alles wat we van jongs af aan leren.

Overeenkomsten in plaats van Verschillen

De primitieve delen van ons brein zijn gespitst op verschillen. Op wat afwijkt van wat we denken dat het eigenlijk zou moeten zijn. Zeer effectief voor de overleving van onze soort en in samenwerking is het onhandig. Desondanks bakken we het belang van verschillen er bij kinderen van jongs af aan in.

Doelgericht ontwikkelen van medewerkers en teams begint bij exact bepalen wat je WEL wilt bereiken. Om vervolgens in te zoomen op- en gebruik te maken van alles wat al WEL goed gaat. En voor wat betreft beter samenwerken en feedback: Zien wat er al wel goed gaat betekent focussen op overeenkomsten. En om daar goed in te worden mogen we onze natuur overstijgen en misschien een klein stapje buiten onze comfortcirkel mogen zetten.

Maar u kunt natuurlijk ook kosteloos gebruik maken van de PowerScan. Want met de PowerScan van Esprit & Elan ziet u in een oogopslag wat er in uw team al wel goed gaat.



Vond u dit interessant? Deel het met anderen!