verandering vertrouwen beter samenwerken

Eerst ‘Wij’, dan pas ‘Why’..

Donald van der Goes Beter Samenwerken, blog, Samenwerking, Team, Teambuilding, Teamcoaching, Teamontwikkeling, Teamtraining, Training Beter Samenwerken

Werkgeluk

Een half jaar geleden schreef ik in mijn blog over de krapte op de arbeidsmarkt en werkgeluk als sleutel in recruitment en retentiemanagement. Deze maand wordt her en der aandacht besteed aan een onderzoek van Schouten & Nelissen naar het werkklimaat binnen organisaties. Opnieuw blijkt dat er nog veel werk aan de winkel is. Zo zou maar een kwart van de werknemers het doel van de organisatie kennen en weten hoe ze daaraan bijdragen. Slechts een derde van de ondervraagden heeft het gevoel dat er voldoende aandacht is voor samenwerking en minder dan een kwart voelt zich gewaardeerd op het werk.

Verandering

De voordelen van een positief werkklimaat zijn onweerlegbaar. En dat weten we al jaren. De onderzoekers stellen zich dan ook de vraag waarom er nog zo weinig vooruitgang is geboekt? Waarom organisaties zoveel laten liggen? Een voorbeeld van dat laatste zou zijn dat managers nog steeds onvoldoende gebruik maken van de ‘WHY’. Van de hogere doelen..

Beter samenwerken

Het doet me een beetje denken aan Socrates. Die stelde al dat verandering draait ‘om iets nieuws bouwen in plaats van blijven worstelen met het oude’. Het geheim van een beter samenwerken is al duizenden jaren geen geheim meer. Het gaat om mensen meekrijgen. En dat begint bij vertrouwen. Ook bij medewerkers. Het is een proces dat draait om aandacht en om gunning. Om een collectieve verandering van paradigma: ‘Wij’ in plaats van ‘Wij – Zij’.

Deze week kreeg ik een mailtje van een van mijn opdrachtgevers. Haar bericht sluit naadloos aan op het voorgaande dus daarom deel ik het graag:

‘Ik wil je even bijpraten over de ontwikkelingen binnen de twee teams waar jij een analyse hebt uitgevoerd.

Het meest opvallend vind ik de rust die echt voelbaar is in de teams. Dankzij jouw aanwijzingen heb ik ervoor kunnen zorgen dat er tijdens overleggen met beide teams al sinds april geen enkele vervelende discussie meer is ontstaan. Sinds ik deze teams met nieuwe ogen bekijk herken ik de patronen die je in je analyse beschreef. Daardoor zie ik nu op tijd waar oude discussies even de kop dreigen op te steken en wat ik moet doen om te voorkomen dat er weer iets vervelends ontstaat.

Wat ik nog fijner vind is dat ik bij een paar medewerkers, waar ik dat absoluut niet van had verwacht, zie dat ze opeens het voortouw nemen. Jij voorspelde al welke medewerkers zouden opstaan zodra de sfeer verbeterde en een aantal van hen is dat nu al aan het doen! Dat heeft absoluut een positief effect op de rest van het team. Er is een toename van pro-activiteit met betrekking tot organisatiedoelen en richting ons werkveld.

De aanwezigheid van allen bij geplande teamuitjes onderstreept nog eens mijn bevinding. Voorheen haakten mensen nog wel eens af en nu worden er agenda’s geschoond en afspraken verzet om er toch vooral bij te kunnen zijn!

Jouw presentatie over de aanwezige voorkeuren en kwaliteiten heeft ook nog een staartje gekregen. Dat plaatje hebben we verbonden met de contextanalyse en vanuit beide teams hoor ik geluiden van medewerkers die opeens veel meer interesse en ruimte voor hun kwaliteiten ervaren. Samen meerwaarde creëren voor onze cliënten, elkaar aanvullen en gebruikmaken van aanwezige kwaliteiten. Het lijkt ineens meer vanzelfsprekend.

Natuurlijk heeft dat ook te maken met het hete hangijzer van de ISO9001-2015 maar ik voel ook dat er echt iets is veranderd. Er is veel meer erkenning en waardering voor elkaars kunnen en meerwaarde. Ondanks de onrust die de fusie met zich meebracht zijn we nu toch in staat om samen te zoeken naar mogelijkheden. Een ieder heeft daar een rol in en dat wordt ook zo ervaren. We moeten/mogen het samen doen en … hebben daar ook het nodige voor in huis (zoals bleek uit je analyse). Dat heeft vertrouwen gegeven en het besef dat we samen het verschil kunnen maken.

Ik ben al met al heel blij dat ik gebruik heb mogen maken van jouw input op het functioneren van mijn beide teams. Nogmaals dank daarvoor.

Uiteraard ben ik een beetje trots en ik voel vooral waardering en respect voor deze opdrachtgever. Want, zoals Lao Tzu 2500 jaar geleden al zo treffend stelde, ‘Als je niets verandert, verandert er niets’..



Vond u dit interessant? Deel het met anderen!