Motivatie beter samenwerken op school

Vrijwilligheid & Motivatie

Donald van der Goes blog, Samenwerking, Team, Teamontwikkeling, Teamtraining

Tijdens het eten vertelde mijn zoon over zijn schooldag. Bij ‘Levensbeschouwing’ was zijn klas aan het werk gezet met de vraag ‘Wat geeft jouw leven zin?’. Driekwart van zijn klasgenoten was niet verder gekomen dan ‘gamen’.

Reality is broken

Jane McGonigal beschrijft in haar boek ‘Reality is Broken’ hoe mensen al duizenden jaren afleiding zoeken in spelletjes. Maar met de komst van ‘roleplayinggames’ lijkt daarin iets drastisch te zijn veranderd: ‘Gamen’ is niet alleen afleiding, je ontsnapt ermee aan de realiteit.

Volgens McGonigal schuilt de aantrekkingskracht van moderne games in vier kenmerken: Een helder doel; regels die voor iedereen hetzelfde zijn; een motiverende vorm van feedback en misschien wel het allerbelangrijkste, vrijwilligheid. Door deel te nemen, kiezen deelnemers er vrijwillig voor om het doel, de regels en de feedback te accepteren.

Dopamine

Zolang gamers zich aan de regels houden en de feedback ter harte nemen, worden ze volgens McGonigal gegarandeerd beloond met geluk. De game-ontwikkelaars zorgen er namelijk voor dat in het brein van de gamer op beslissende momenten dopamine wordt aangemaakt. Daarmee verleiden ze de gamer om vooral door te blijven spelen.

Psychologen, sociologen en economen stellen al veel langer dat vrijwilligheid, heldere doelen en de behoefte om uitdagingen te overwinnen het fundament vormen van onze menselijke motivatie. Ook met betrekking tot ons werk.

Als we in ons werk onvoldoende motivatie ervaren, is het ook verleidelijk om te ontsnappen en onze dopamine ergens anders te gaan zoeken. Misschien niet direct in games en bijvoorbeeld wel in social media. Natasha Dow Schüll verwoordt dat in haar boek ‘Addiction by design’ heel treffend: ‘Herhaal. Herhaal. Herhaal. Herhaal… Het plezier van de herhaling, de veiligheid van steeds hetzelfde, maar net iets anders… Al het andere valt weg…’.

Drijfveren & Motivatie

Om binnen de context werk het soort motivatie te bereiken dat past bij ‘vrijwilligheid‘, zal je ook moeten beginnen met ‘belangrijk maken‘. Net als in games. Dat doe je door aan te sluiten bij wat voor de persoon in kwestie al belangrijk is. Bijvoorbeeld bij zijn of haar persoonlijke drijfveren.



Vond u dit interessant? Deel het met anderen!