samenwerking met klanten

Samenwerking met klanten

Donald van der Goes Beter Samenwerken, blog, Samenwerking, Team, Teambuilding, Teamcoaching, Teamontwikkeling, Teamtraining, Training Beter Samenwerken

Samenwerking met klanten

Samenwerken‘ is een containerbegrip, een woord waar we veel verschillende betekenissen aan kunnen geven. Het is daarmee dus ook een woord waar veel verschillende verwachtingen aan kunnen kleven. Het lijkt misschien zo eenvoudig. De krachten bundelen om samen met een opdrachtgever een project tot een succes te maken. Maar wat nu als het in samenwerking met klanten anders loopt. Wanneer je het gevoel hebt dat de lusten en de lasten oneerlijk verdeeld zijn. Spreek je de klant daar dan op aan? Of kies je voor de ‘goede vrede’. Omdat de klant bijvoorbeeld goed is voor een belangrijk deel van je omzet? Of omdat hij toch ook wel een interessant netwerk heeft?

Wat wil je bereiken?

De belangrijkste stap in ieder dilemma is het bepalen van richting. Wat wil je nou eigenlijk precies bereiken? In een samenwerking met klanten die niet lekker loopt zou het antwoord bijvoorbeeld kunnen zijn: ‘Zorgen dat de samenwerking zowel voor de klant als voor jouzelf succesvol is zodat je jouw omzet en toegang tot zijn netwerk veilig stelt’. In deze doelstelling zijn twee zaken cruciaal. Ten eerste neem je zelf de verantwoordelijkheid. Dat past in ‘het grote plaatje’. Tenslotte heb je te maken met een klant. Ten tweede is de doelstelling positief  geformuleerd. Dus in plaats van te zeggen wat je niet wil, zeg je wat je wel wil.

Vertrouwen

Om te kunnen bereiken dat de samenwerking met klanten ook jou weer tevreden stemt heb je natuurlijk de medewerking van je klant nodig. Laten we die medewerking voor het gemak ‘gunning‘ noemen. Die gunning bereik je alleen in een persoonlijk contact. Dat komt omdat er voor gunning veel vertrouwen nodig is. En voor vertrouwen hebben mensen heel veel informatie nodig. Informatie die we vooral opmaken uit wat we aan de ander zien. Telefoon en mail zijn daarom ongeschikt.

In het gesprek met je klant zijn twee stappen nodig. De eerste stap richt zich uitsluitend op het bereiken van vertrouwen. In deze fase beperk je je daarom enerzijds tot optimisme over  het resultaat en anderzijds tot nieuwsgierigheid naar de behoeften van je klant. Tegelijkertijd bevestig je zo vaak mogelijk jullie gemeenschappelijke belangen, doelen en behoeften. Kortom, maak er een plezierig gesprek van. Pas wanneer je voelt dat er bij je klant voldoende vertrouwen in jou is ontstaan, is het tijd voor de tweede fase. En pas dan mag je het gaan hebben over hoe jouw wensen bijdragen aan jullie gemeenschappelijk belangen, doelen en behoeften.



Vond u dit interessant? Deel het met anderen!